Jõulud on logistikasektoris vaieldamatult aasta kõige kiirem aeg, sest pakikäive suureneb sellel ajal hüppeliselt.
- Jõuluaeg on selle firma juhi Kadri Johansoni sõnul firmas töökorralduslikult seatud nii, et keegi ei saa sellel kibekiirel tööajal puhkust, ka vabade päevade andmine on viidud miinimumini. Foto: Andras Kralla
Kuid mida aeg edasi, seda pikemaks ja ühtlasemaks jõuluhooaeg logistikas kujuneb, sest töökoormus hakkab kasvama juba oktoobris.
Postiettevõttes Omniva on kibekiired tööpäevad juba alates novembri algusest – järjest enam tellitakse Hiinast pakke, mistõttu pakikäive kasvab aasta lõpukuudel 30 protsendi võrra. Omniva kutsus juba oktoobris oma kliente üles tegema jõuluostud välismaistest e-poodidest võimalikult varakult, et kindlustada saadetiste õigeaegne kohalejõudmine.
Hiinast tellitud kaubad moodustavad pea poole Omniva välismaiste saadetiste kogumahust, 95% Hiina saadetistest on AliExpressi kaubad. Keskmiselt töötleb ettevõte 5 tonni Hiina saadetisi päevas, jõulude ajal suureneb maht kolmandiku võrra. Siiski loodab ettevõte, et pakkide tarneaeg jääb ka sellel kiirel ajal 60 päeva piiresse.
Hiina suurimast e-kaubamajast ostetud kaupade mugavamaks kättesaamiseks lõi Omniva hiljuti võimaluse tellida kaup Eestis sobivasse pakiautomaati. Ettevõtte kommunikatsioonijuhi kt Erki Varma sõnul on tagasiside selle lisavõimaluse kohta on olnud positiivne. "Tulevikus loodame koostöös AliExpressiga vähendada ka tarneaegu ning saadetiste töötlemist kiirendada ning usume, et see suurendab tellimusi Hiinast," ütles ta.
Välismaalt tellitavatele pakkidele lisaks kasvab jõulude ajal ka traditsiooniliste postiteenuste maht – jõulukaartide saatmine suurendab kirjade mahtu ligi poole võrra, samuti kasvab sisemaine pakikäive.
Lisatööjõuta hakkama ei saada
Kolmandiku võrra suurenev töömaht nõuab ka lisatööjõudu, Omniva on jõulude ajaks palganud abijõude nii kirja- ja pakisorteerimisse kui ka kuller-konsultante ja abilisi postkontoritesse. "Värbame nii ise, aga kasutame selleks ka koostööpartnereid," märkis Varma, kelle sõnul on neil jõulude ajal lisaks tavapärasele abiks paarkümmend töötajat. "Samuti on meil jõulude ajal traditsioon, et peamaja kontoritöötajad lähevad appi pakke ja kirju sorteerima," rääkis Varma.
Tööjõurendiplatvormi GoWorkaBit tegevjuhi Kristjan Vanaselja sõnul vahendavad nemad tööjõudu logistikasektorisse aasta läbi. "Kuid jõulud on loomulikult see aeg, kus vajadus töökäte järele veelgi suureneb," märkis Vanaselja. " Ja tegelikult on logistikasektori ettevõtetel praegu juba ammu jõulud käes, sest jõulukaubad liiguvad juba praegu," lisas ta.
Igapäevaselt vahendab GoWorkaBit tööd poolesajale inimesele, kellest 20-30 protsenti on hõivatud logistikasektoris. Sealjuures on mõned logistikaettevõtted, nagu näiteks Omniva, Vanaselja sõnul nende põhikliendid, kelle vahendatakse tööjõudu aasta läbi.
Töökäte puudust GoWorkaBit ei tunneta, pigem vastupidi. Vanaselja sõnul on Eestis tuhandeid vahvaid inimesi, kes on huvitatud eelkõige just väikestest tööotsadest. "Kui vaatame pealekasvavat noort generatsiooni, siis seal on ootus tööle hoopis teistsugune kui vanematel inimestel," märkis Vanaselja. "Nad soovivadki suuremat paindlikkust ja võimalust ise otsustada, millal tööd teevad," lisas ta.
Vanaselja sõnul pole teatud eluetappidel, näiteks õppides, töö stabiilusus oluline. "Meie poolt vahendatud töötajate tunnitasu logistikasektoris jääb 3,5 ja 5 euro vahele."
Kommentaar
Lisatööjõu palkamine vältimatu
Itella SmartPOST OÜ tegevjuht Risto Eelmaa
Meie jaoks algab jõuluhooaeg juba oktoobris, mil pakimaht hüppeliselt kasvab. Tegelikkuses on meie jaoks hea, et inimesed üha ettenägelikumalt ja varem jõuludeks valmistuma hakkavad. Mõistetakse, et viimasel minutil kinkide otsimine tähendab ainult lisastressi. Tipphooaja pakimaht on umbes kahekordne, võrreldes suvise pakisaatmise madalhooajaga.
Lisaks 85 pakiautomaadile Eestis on meil 500 pakiautomaati Soomes. Kuna seal elab suur eestlaste kogukond, mõjutab see asjaolu ka meie pakikäivet. Alates 2011. aastast, mil Eesti ja Soome vahelise pakiteenuse avasime, on igal aastal pakimaht kahe riigi vahel mitmekordistunud ja sarnaselt Eestiga saab ka seal rääkida madal- ja tipphooaja mahu kahekordsest erinevusest.
Töömahu sedavõrd järsu tõusu tõttu on lisatööjõu palkamine vältimatu, sest kliendid hindavad eelkõige teenuse stabiilselt kõrget kvaliteeti, milles mööndusi ei tehta.
Lisaks eraisikutele kasutab kahe riigi vahel pakisaatmise võimalust ka üha enam kaupmehi ja seda eeskätt tänu pakisaatmise mugavusele. Nii näiteks on täna automaati pandud pakk juba järgmisel päeval Helsingi piirkonna pakiautomaadis ning paar päeva hiljem kaugemates piirkondades.
Pakid aastatega muutunud
Jõuluaeg on kibekiire aeg ka pakiveofirmas Cargobus. Eestis ja Baltimaades ligi 120 pakipunktist koosnevat võrgustikku omava ettevõtte tegevjuhi Kadri Johansoni sõnul on jõulud pakiveos väga eriline aeg. "Alates novembri keskpaigast töötempo järjest kasvab ning kulmineerub 52. nädala alguses," märkis Johanson.
Eriprojektid ja arvukad kingituste laialivedamised räägitakse varakult läbi ning lepitakse eelnevalt kokku. "Meie võimuses on veomahtu kiirelt suurendada, kuigi jah, vajame ka lisatööjõudu. Kõik oma inimesed on kindlalt tööl ning lisanduvad mõned abilised, samuti paneme sõitma lisakullerid," rääkis ta.
Jõuluaeg on firmas töökorralduslikult seatud nii, et keegi ei saa sellel kibekiirel tööajal puhkust, ka vabade päevade andmine on viidud miinimumini. "Kuna pärast pühi on tühjemad päevad, saavad siis inimesed puhata," rääkis Johanson.
Johanson lisas, et käibe kasvuprotsent samas seda möllu ja pingutust eriti ei kajasta. "Pilk kalendrisse annab selgituse – kui tavapäraselt on kuus 21 tööpäeva, siis detsembris enne jõule pigem 16 ja pool. Jõulujärgne aeg on vaikne, mistõttu käive kasvab sellel ajal 10 protsendi võrra," rääkis ta.
Kuna Cargobus on tegutsenud juba pea veerand sajandit, on selle aja jooksul muutnud ka pakkide sisu, mida Cargobusi vahendusel saadetakse. "Pärast seda, kui tekkisid pakiautomaadid, on Cargobusi eripäraks õrnad, erikujulised ja pigem suuremad pakid," selgitas Johanson.
Kirju ja postkaarte pole tema sõnul enam ammu, mis on suur muutus. "Sisenesime kunagi ärisse tellitud fotodega saatmiga. Inimesed saatsid teadupärast filmi ilmutusse ja said fotod vastu. Kuid selliseid pakke pole enam ammu," meenutas Johanson.
Samas saadetakse Cargobusi vahendusel palju kinkekorve, nõudlus taolise teenuse järele on nii suur, et ettevõte ehitas kullerautodesse korvide jaoks suisa eraldi riiulid.
Kuigi ettevõte avas hiljuti pakiteenuse ka Eesti ja Venemaa vahel, ei oska Johanson veel öelda, kuidas õigeusklikud jõulud, mis saabuvad aastavahetuse järel, pakikäivet mõjutada võivad. "Küll oleme täheldanud, et õigeusu jõulude ajal käib tõesti Ida-Virumaal elu pisut rohkem, kuid pigem sellepärast, et müüme Ida-Virumaal ka pileteid ja muud nipet-näpet. Meeletut pakisaatmist seal ei ole," märkis Johanson.
"Kuna avasime Venemaa teenuse alles mõned kuud tagasi, ei oskagi praegu öelda, kas ja kuidas õigeusu jõulud meie pakikäivet võiksid mõjutada," tõdes ta.
Jõuluhooaeg saabub järjest varem
Tava- ja ekspresspakkide kullerfirma DPD müügi- ja turundusjuhi Jaanika Kula sõnul on nende ettevõtte jaoks saabunud viimastel aastatel jõulud tasa ja targu. "Trendina saab välja tuua, et kaupmehed ei jäta poodide varustamist enam viimasele minutile, vaid jõuluajaks hakatakse valmistuma juba septembris ja kaubatarned kestavad kuni pühadeni," rääkis Kula.
Sarnane olukord valitseb ka eraisikutega seoses – inimesed valmistuvad varakult ja tellivad kingitused e-poodidest mõned kuud enne jõule. Tänu sellele ei ole kaubatarnetes hüppelist tõusu ning kõigil osapooltel on kulusid lihtsam planeerida. Siiski, jõuluaeg on DPD-le aasta töiseim ning pakkide maht kasvab aasta alguskuudega võrreldes septembrist kuni detsembrini kuni 25 protsenti.
Kuna jõuluaegne kaubamaht jagunevad pigem mõõdukalt perioodile septembrist detsembrini, pole ettevõte lisatööjõu palkamist plaaninud. "Küll aga hoiame kogu tootmisprotsessi pühade ajal kõrgendatud tähelepanu all ja vajadusel viime sisse täiendavad ümberkorraldused," lisas ta.
Autor: Sander Silm, kaasautor (Õhtuleht)
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.